Klik hier voor meer foto's

Kerstgezinsnachtviering Eligiuskerk sfeervol en goed bezocht.                     klik hier voor de foto's

Traditie getrouw beginnen de kerstvieringen in de Eligiuskerk in Oostburg met een kerstgezinsnachtviering op kerstavond.
Een viering die elk jaar mag genieten van een ruime belangstelling van jong en oud. Zo was dit jaar wederom de kerk goed gevuld met jong en oud.
Het thema van de viering was: ‘Het begint klein’.
Het Eligiusplein voor de kerk was sfeervol ingericht met lantaarntjes en een levende kerststal met 2 ezeltjes.
Deze kregen volop belangstelling van iedereen en zorgde voor een leuke reactie, als: ‘Hé mam, kijk de ezeltjes zijn er weer!’
Aan het begin van de viering kwam pastor van Geijt met de poppen uit het verhaal van Michiel en de houtsnijder de kerk binnen.
Na de opening door de pastor, werden door enkele kinderen uit de kerk de kaarsjes van de adventskaars aangestoken en een speciale kaars i.v.m. dat het kerstmis was. Het verhaal van Michiel werd verteld, waarbij mooie tekeningen werden geprojecteerd op een groot scherm. Aansluitend las de pastor het kerstevangelie en verscheen er een mooie samengestelde foto van allerlei schilderijen, die samen het kerstkind vormden.
Alle verhalen en gebeden werden afgewisseld door vele bekende kerstliedjes gezongen door het kinderkoor o.l.v. Juf Ellen en ondersteund door het combo.
Daarnaast speelde Gwenn drie mooie kerstliederen op haar harp. Met een van deze liedjes werd de dienst afgesloten en was er voor haar en het kinderkoor een welverdiend applaus voor de mooie en sfeervolle viering.
Bij het verlaten van de kerk was er voor hen een extra collecte en werden er door kinderen kerstwensen uitgedeeld met een klein kerstkaarsje aan alle aanwezigen.
Onder het genot van een kopje warme chocolademelk of warme glühwein werd er nog even nagepraat, werden de ezeltjes, door de kleintjes, nog even gedag gezegd. Hierna gingen jong en oud met een fijn kerstgevoel huiswaarts.

De werkgroep gezinsviering wil, langs deze weg, iedereen bedanken voor de inzet voor, tijdens en na de viering.
Zonder deze hulp was het zeker niet gelukt om voor zo’n mooie viering te zorgen.

Zalig Kerstfeest en een gezond en gezegend Nieuwjaar.

Werkgroep Gezinsviering Eligiuskerk.

Zaterdagavond 21 december was er een concert in de H.Eligiuskerk.

Het Kerstconcert “Van koper naar stem, grensoverschrijdend” gepresenteerd door de Christelijke Muziek Vereniging Brassband Excelsior uit Cadzand en het zangkoor Cantic@Mare Ensemble uit Knokke. Een fraaie combinatie onder leiding van dan ook twee dirigenten: Tony Venneman voor de zang en Johan Ferlin voor “het koper”. In de middag had een werkgroep een indrukwekkend podium opgebouwd in de geheel leeggehaalde koorruimte van de kerk. Het bood plaats aan het volledig koor, een piano voor begeleiding van de soliste en de Brassband met al hun instrumenten. De soliste , sopraan Inge Zutterman was van een indrukwekkende kwaliteit en werd begeleid door Veerle Vinckier . Het concertprogramma presenteerde een afwisseling van koorzang, solozang, instrumentale muziek en een paar korte bezinnende declamaties. De kerk was goed gevuld met publiek van heinde en verre en de samenzang, waarvoor ook ruimte was ingebouwd klonk dan ook als een klok. Men heeft van 20.00 uur tot 22.00 uur volop kunnen genieten van een klinkend kerstconcert – in een ruimte die voor dit doel dan ook wel uitermate goed geschikt is. Kerk als concertzaal – een prima combinatie.
Nico Peterse

Ballonnen als boodschap van vrede.
Er was op zondag 22 september 2013 bij de opening van de Vredesweek 2013 een druk bezochte oecumenische dienst in de festivaltent op de Markt. Na de dienst werden ballonnen opgelaten door een enthousiaste groep kinderen. Ze waren voorzien van een kaartje met een vredesboodschap en een verzoek aan de vinder van de kaart om deze terug te sturen aan de “VredesweekActie-dienst”. Leuke foto’s van de ballonnen die in de lucht verdwenen vind je elders op deze website.

Er zijn vier kaarten teruggestuurd. Drie uit de buurt van Wetteren dichtbij Gent en één kaart uit de buurt van Charleroi, Beaumont. Hemelsbreed gezien betekent dit dat de kaarten uit Wetteren ongeveer 44 kilometer hebben gereisd en de kaart uit de buurt van Beaumont zelfs 132 kilometer. Eén kaart kwam pas na enkele weken terug; gevonden en gestuurd door Anita Plasschaert , Zevensterstraat 44 te Laarne, maar hierop was de afzender uit Oostburg onleesbaar geworden.

De drie kinderen van wie de kaart terugkwam werden tot “winnaar” uitgeroepen. Ze komen toevallig ook alle drie uit het St.Bavo- kinderkoor
De kaart van Roxanne Verbeke werd teruggestuurd door de familie Paul D’ Hauwe uit de Adolf Papeleustraat 35 te Wetteren.
De kaart van Jolien Govaert werd teruggestuurd door Franka Leirens, Wetterensteenweg 12 te Serskamp, Wetteren.
De kaart van Nick de Greve werd teruggestuurd door de familie Michel Mandonna, 27 Route de Mons in Sivry-Rance.
Duidelijk dat Nick de Greve nummer 1 werd en Jolien en Roxanne ex aequo nummer 2 en 3.

Bij de repetitie voor de kerstdienst van het kinderkoor op 12 december in de kerk hebben we dit gevierd. Nadat uitgelegd was wat “hemelsbreed” betekent begrepen ze allemaal de keuze voor de “winnaar”. Aan de drie winnaars werd namens de organisatie door mevrouw Lorier-Boon en dhr. N. Peterse als beloning een leuke kaart uitgereikt en een cadeaubon van de wereldwinkel in Oostburg. Zie de foto’s. Een mooi besluit voor een geslaagde actie.