Laatste viering De Burght te Breskens.

Op donderdag 16 januari j.l was er in verzorgingshuis De Burght te Breskens de laatste katholieke viering. Sinds de verhuizing was er elke 2e donderdag van de maand 's middags om 15.30 uur een viering in de grote zaal; een hoek ervan werd telkens veranderd in een kleine stemmige kapelruimte. Nu met de verhuizing in het vooruitzicht een laatste viering.

Want van 28 tot 30 januari verhuist een groep bewoners naar het nieuwe gebouw in Oostburg dat
BURGHT gaat heten. Er waren gedachten van dankbaarheid voor alle keren dat men hier kon samenkomen voor een Woord en Communieviering of zoals juist vandaag een Eucharistieviering met pastor Ign. D'hert als voorganger. Er was ook enige weemoed vanwege het afscheid zeker voor die bewoners die achterblijven en nog wachten op de nieuwbouw daar. Ook zij verhuizen - maar dan nog intern omdat in het gebouw te Breskens de woonlagen 3 en 4 worden afgesloten en ieder een kamer krijgt op 1 en 2.Het was een waardige viering met de liturgieboekjes van komende zondag . Pastor D'hert wees erop dat men altijd op God mag blijven vertrouwen of men nu gaat of staat , vertrekt of blijft. Hoe straks in de nieuwe situatie nog wordt voorzien in kerkdiensten in huis is in overleg binnen het pastoraal team en wordt nog nader bekend
gemaakt. Van deze gelegenheid maak ik graag gebruik om dank en waardering uit te spreken vooral naar Ilva en Herman de Sutter die ( samen met anderen) al deze jaren trouw gezorgd hebben voor de organisatie,het contact naar de bewoners en de aankleding van de vieringen. De bewoners die elke keer weer blij waren dat er een viering was zullen dit zeker onderstrepen.
Nico Peterse

Onthulling nieuwe H.Andreasparochie

Op de eerste Andreasavond in de nieuwe H.Andreasparochie, gehouden op vrijdag 29 november 2013 - het vigilie van het feest van de H. Andreas - 30 november - werd het beeld van de H.Andreas onthuld.

De onthulling vond plaats in de hal van het Pastoraal Centrum door twee emeriti pastoors: pastoor Guust de Nijs, de initiatiefnemer en pastoor Omer Gielliet, de maker van het beeld, die natuurlijk enige toelichting gaf.

Er was ruime belangstelling voor deze avond belegd in de Eligiuszaal voor bestuursleden, oudbestuurders en leden van de verschillende PKC’s.

Na deze onthulling hield Rudy Desmedt de motor achter de ontwikkeling van vvv Lissewege en het daar gevestigd heiligenmuseum een boeiende presentatie over de verbeelding en betekenis van vele heiligen. Het bleek zijn grote passie om heligenbeelden te verzamelen overal vandaan en ze zo nodig ook te restaureren. Op de website www.lissewege.be kun je een kijkje nemen in een boeiend en veelkleurig museum en in een van de mooiste dorpen in West Vlaanderen.

Het bestuur van de H.Andreasparochie is voornemens om van deze Andreas-avond rond 30 november een jaarlijks terukerende traditie te maken.

( bijgaande foto’s zijn van Marnix van Damme, de penningmeester).